Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Budynek filharmonii przy ulicy Małopolskiej 48 w Szczecinie – świątynia muzyki i geometrii, kontrowersyjny projekt architektoniczny, w którym fale akustyczne i światło nabierają nowego znaczenia. Trudno byłoby znaleźć lepszy obiekt na start pierwszej edycji festiwalu MUSIC.DESIGN.FORM, podczas którego dzieła, będące wytworem różnych dziedzin sztuki, łączy forma i lodowa bryła filharmonii.
Budynek jest pod wieloma względami wyjątkowy. Z jednej strony posiada doskonałe parametry akustyczne, z drugiej – olbrzymie możliwości świetlne. Biała fasada filharmonii może rozbłysnąć wieloma kolorami w różnej konfiguracji. Ta możliwość zostanie po raz pierwszy w pełni wykorzystana właśnie podczas festiwalu MUSIC.DESIGN.FORM.
Wystarczy przekroczyć próg budynku, aby wejść do innego świata designu, bynajmniej nie kojarzącego się ze standardowymi gmachami filharmonii. Odważne rozwiązania architektoniczne mają jednak doskonałe przełożenie na jakość dźwięku. Sala symfoniczna, zwana Salą Słoneczną, może pomieścić blisko 1000 osób, a specjalna geometria ścian i sufitów opracowana przez architektów wspólnie z dr Higini Arau, barcelońskim specjalistą w dziedzinie akustyki architektonicznej, zapewnia doskonałe doznania akustyczne. Wszystkie parametry dźwiękowe sali symfonicznej (siła i równomierność rozłożenia dźwięku, czas opóźnienia i współczynnik odbić bocznych) dają efekt porównywany do wzoru tego typu realizacji – sali koncertowej Musikverein w Wiedniu. Sala kameralna na blisko 200 osób nazywana jest natomiast „muzyczną perełką”. Czas pogłosu został w niej skrócony do jednej setnej sekundy.
W 2015 roku, czyli w rok po otwarciu, budynek filharmonii w Szczecinie otrzymał prestiżową Nagrodę Unii Europejskiej im. Miesa van der Rohe dla współczesnej architektury, zwaną architektonicznym Noblem. Do tej pory żaden obiekt w Polsce nie zdobył tak ważnego wyróżnienia. Nagroda imienia Miesa van der Rohe (European Union Prize for Contemporary Architecture) ustanowiona w 1987 roku i przyznawana co dwa lata, jest jednym z najbardziej prestiżowych wyróżnień architektonicznych w Europie.
Wystarczy przekroczyć próg budynku, aby wejść do innego świata designu, bynajmniej nie kojarzącego się ze standardowymi gmachami filharmonii. Odważne rozwiązania architektoniczne mają jednak doskonałe przełożenie na jakość dźwięku. Sala symfoniczna, zwana Salą Słoneczną, może pomieścić blisko 1000 osób, a specjalna geometria ścian i sufitów opracowana przez architektów wspólnie z dr Higini Arau, barcelońskim specjalistą w dziedzinie akustyki architektonicznej, zapewnia doskonałe doznania akustyczne. Wszystkie parametry dźwiękowe sali symfonicznej (siła i równomierność rozłożenia dźwięku, czas opóźnienia i współczynnik odbić bocznych) dają efekt porównywany do wzoru tego typu realizacji – sali koncertowej Musikverein w Wiedniu. Sala kameralna na blisko 200 osób nazywana jest natomiast „muzyczną perełką”. Czas pogłosu został w niej skrócony do jednej setnej sekundy.
W 2015 roku, czyli w rok po otwarciu, budynek filharmonii w Szczecinie otrzymał prestiżową Nagrodę Unii Europejskiej im. Miesa van der Rohe dla współczesnej architektury, zwaną architektonicznym Noblem. Do tej pory żaden obiekt w Polsce nie zdobył tak ważnego wyróżnienia. Nagroda imienia Miesa van der Rohe (European Union Prize for Contemporary Architecture) ustanowiona w 1987 roku i przyznawana co dwa lata, jest jednym z najbardziej prestiżowych wyróżnień architektonicznych w Europie.