MUSIC.DESIGN.FORM Festival z założenia ma być wydarzeniem interdyscyplinarnym, co znajduje odzwierciedlenie w bogatym programie artystyczno-edukacyjnym. Różnorodność i wielowątkowy wymiar zostają podporządkowane formie. Napięcie rośnie stopniowo i osiąga punkt kulminacyjny ostatniego dnia. MDF Festival to nie tylko muzyka, wystawy, warsztaty i wykłady, ale również rodzaj wizualnego spektaklu. Filharmonia zagra w nim główną rolę, sama stając się jedną z festiwalowych gwiazd, głównie za sprawą szczecińskich artystów: Bartosza Wójcickiego z Pushka Studio i Pani Pawlosky, odpowiedzialnych za oprawę wizualno-świetlną wydarzeń i bryły budynku.
W przestrzeni na co dzień niedostępnej dla publiczności – salonie VIP, zagoszczą meble według projektu Ludwiga Mies van der Rohe (1886-1969), niemieckiego architekta modernistycznego, projektanta mebli i propagatora minimalizmu. Meble, pochodzące z prywatnej kolekcji, weszły do kanonu współczesnego designu i mimo upływu 80 lat nie straciły nic ze swojej ponadczasowości. Podczas wystawy będzie można zobaczyć m.in. „krzesło zawieszone”, czyli Frischwinger, a także projekt stolika kawowego MR 150.
Piotr Topperzer urodził się w 1948 roku we Wrocławiu. W Danii, w której mieszka od 1968 roku, ukończył szkołę fotograficzną, a następnie założył własne atelier. Zaczynał od portretów na zamówienie, fotografował ludzi ze sfer finansowych, przemysłowych oraz znajomych i przyjaciół. Z czasem coraz częściej portretował ważne postaci z duńskich środowisk twórczych i artystycznych. Na wystawie „Duński design w obiektywie Piotra Topperzera” zostaną zaprezentowane fotografie przedstawiające duńskie projekty użytkowe – biżuterię, meble, wyposażenie mieszkań.
Apparatjik to multidyscyplinarny kolektyw artystyczny założony w 2008 roku przez Magne Furuholmena, Guy'a Berrymana, Jonasa Bjerre'a i Martina Terefe'a, współpracujący projektowo z partnerami z różnych dziedzin kultury. Wystawa prezentuje retrospektywne spojrzenie na dzieła wizualne, obiekty, książki i filmy z twórczości zespołu Apparatjik. Częścią wystawy jest eksperymentalna typograficzna ściana plakatowa autorstwa studentów prof. Svena Völkera z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Poczdamie. Dzieło, dzięki wykorzystaniu słów i zdań ze starych artykułów prasowych o Julii Pastranie, tworzy nowy portret życia i śmierci tej wyjątkowej kobiety.
Jeden z najbardziej charakterystycznych elementów architektury wnętrza Filharmonii w Szczecinie – spiralne schody – stanie się podstawą interaktywnej instalacji audiowizualnej. Spirala schodów zostanie przekształcona w studnię, w której głosy gości festiwalowych przybiorą materialną i wizualną formę. W taki sposób powstanie wyjątkowe widowisko architektoniczno-muzyczno-świetlne. Twórca instalacji – grupa panGenerator zajmuje się projektowaniem i sztuką nowych mediów, łącząc ze sobą nowoczesne media cyfrowe z niebanalnymi formami przestrzennymi i interakcją.
Meble to wyjątkowy element wystroju. Kreują przestrzeń, w której się znajdują, a także – poprzez idealne dopasowanie – nadają jej niepowtarzalnego charakteru. Mogą stać się doskonałym uzupełnieniem, wyrazistym akcentem, a co za tym idzie – również nowoczesną sztuką użytkową, inspirującą odbiorców do eksperymentowania z różnymi stylami aranżacji wnętrz.
Mają wpływ na miejsce, w którym funkcjonujemy, na naszą życiową energię. Są odzwierciedleniem tego, kim jesteśmy. Będzie można przekonać się o tym podczas wystawy Beliani Arvika zaprezentowanej w holu głównym Filharmonii, który na czas festiwalu zostanie zaaranżowany m.in. meblami marki Beliani.
Wystawa jest próbą interakcji z odwiedzającymi przestrzeń Filharmonii. Prezentowane prototypy to jedyne egzemplarze danych idei i rozwiązań – w nawiązaniu do nazwy wystawy – gotowe do użytku, gotowe do „zabawy” z użytkownikiem. Wszystkie projekty są skoncentrowane na możliwościach zmiany wyglądu, funkcji czy przeznaczenia poprzez mobilność zastosowanych „mechanizmów” i materiałów.
Mobilność w połączeniu z kreatywnością projektantek zaprasza użytkownika do swoistego dialogu z designem. Zaprezentowane prace powstały w Katedrze Architektury Wnętrz i Form Użytkowych na Wydziale Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie. Autorkami prac są: Katarzyna Dobrowolska [pufa], Urszula Kalczyńska [stożek światła], Julia Kusa [sofa triada], Zofia Szczepaniak [Bøyd2].
Galeria Poziom 4. na czas festiwalu stanie się przystanią dla skandynawskiego designu. Showroom Wczasowa dzięki producentowi mebli MENU zaaranżuje przestrzeń, w której elegancki i prosty skandynawski styl da wytchnienie i pokaże piękno przedmiotów codziennego użytku.
Proste i eleganckie sofy, funkcjonalne stoliki, elementy wyposażenia wnętrz zaprojektowane z najwyższą starannością przy współpracy z najbardziej kreatywnymi nazwiskami ze świata architektury i designu stanowią kwintesencję współczesnego wzornictwa. Producent pracuje z lokalnymi rzemieślnikami na całym świecie, by – korzystając z ich umiejętności – tworzyć mądre rozwiązania i przedmioty, które są nowoczesne i jednocześnie ponadczasowe.
Filharmonia na czas festiwalu sama stanie się obiektem artystycznym zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Na elewacji budynku będzie można zobaczyć różnobarwne plamy, minimalistyczne miraże czy pulsujące światłem kształty – bryła Filharmonii po raz pierwszy rozbłyśnie w taki sposób. Hol natomiast zamieni się w miejsce prezentacji mappingowej instalacji, która oprócz doznań estetycznych będzie również przekazywać cenne informacje festiwalowym gościom. Atrakcyjną oprawę wizualną otrzymają także koncerty i wystawy odbywające się w ramach MDF Festival.
Autorzy oprawy wizualno-świetlnej wydarzeń oraz wizualizacji na fasadzie budynku Filharmonii: Pani Pawlosky i Bartosz Wójcicki (Pushka Studio).
DZIEŃ 2 - 20 września (czwartek)
MINIMALISTIC FORM. DISCUSSION
Wystawy otwarte w godz.10:00-17:00 i w trakcie wydarzeń festiwalowych.
Wykład na temat zmian w muzyce i w świecie designu Prowadzący: prof. dr hab. Sabine Sanio, Universität der Künste Berlin
Wstęp bezpłatny
Jednym z założeń festiwalu MUSIC.DESIGN.FORM jest pokazanie umowności poddziałów na rodzaje, gatunki i style wypowiedzi artystycznej. Sztuka we współczesnym świecie to niekończący się dialog zarówno wewnętrzny – pomiędzy poszczególnymi jej gatunkami, jak zewnętrzny – pomiędzy twórcami i odbiorcami dzieł. Część z tych zagadnień zostanie poruszona podczas wykładu „Muzyka i sztuka: performatywność w sztuce i doznaniach estetycznych”. Osią wykładu będzie stwierdzenie, że – poczynając od XX wieku – sztuka nie jest już w żaden sposób zróżnicowana. Dziś warunek zmysłowej percepcji i doznań estetycznych obecny jest nie tylko w muzyce, ale również w innych sztukach, zwłaszcza w sztukach pięknych. Jest to proces performatywny, który stanowi najsilniejszą więź między różnymi dziedzinami sztuki. Nowy sposób patrzenia na muzykę jako sztukę performatywną, a także możliwości techniczne w zakresie uprzestrzenniania dźwięku, zmieniły samo rozumienie muzyki.
Podczas wykładu zostaną przedstawione koncepcje muzyczne, dotyczące nowych możliwości technicznych i estetycznych, a także odkrywające związek między muzyką, sztukami pięknymi i współczesnym życiem miejskim. Wykład poprowadzi prof. dr hab. Sabine Sanio, wykładowca na wydziale Dźwięku i Sztuk Sonicznych Uniwersytetu Artystycznego w Berlinie (Universität der Künste Berlin), jedyna kobieta zajmująca się teorią i historią kultury audialnej na berlińskiej uczelni. Autorka licznych publikacji, a także audycji radiowych z zakresu teorii mediów i estetyki.
Kompozytor: Philip Glass Wykonawcy: Tim Fain – skrzypce, Matt Haimovitz – wiolonczela, Maki Namekawa – fortepian Wizualizacje: Bartosz Wójcicki (Pushka Studio), Radosław Deruba
Prostota materiału melodycznego, przejrzystość harmonii, eksponowanie struktur rytmicznych i powtarzalność. Proste i zarazem genialne, podobnie jak dzieła amerykańskiego kompozytora, czołowego przedstawiciela minimalizmu w muzyce – Philipa Glassa. Utwory Philipa Glassa zabrzmią w wykonaniu: Tima Faina – skrzypce, Matta Haimovitza - wiolonczela i Maki Namekawy – fortepian.
Philip Glass urodził się w 1937 roku w stanie Maryland, w USA. Z wykształcenia matematyk i filozof, z wyboru kompozytor. Ikona muzyki współczesnej, przedstawiciel nurtu minimalistycznego. Amerykański kompozytor, który dla kultury masowej jest tym samym czym Steven Spielberg dla kina czy Mario Testino dla fotografii modowej. Philip Glass udowadnia, że niezwykle osobiste i indywidualne podejście do kompozycji może dostarczać wrażeń zarówno muzykologom i krytykom wielbiącym się w doszukiwaniu się ósmego dna filozoficznego w twórczości artysty, jak i przeciętnemu człowiekowi – pracownikowi korporacji, policji, urzędu... Muzyka Glassa jest bowiem dla każdego, kto ma ucho i wykorzystuje je do „wychwytywania dźwięków”, pozwalających odpocząć i wprawić się w dobry nastrój. Taki jest właśnie Glass, trzykrotnie nominowany do Oscara (za ścieżki dźwiękowe do filmów: „Kundun”, „Truman Show”, „Godziny”), zdobywca Złotego Globu (za ścieżkę dźwiękową do filmu „Truman Show”) i nagrody BAFTA za „Godziny”.
Program koncertu
Excerpts from Mishima (1984)
Kompozytor: Philip Glass
Wykonanie: Maki Namekawa
Artystka wykona fragmenty pochodzące z muzyki skomponowanej do filmu „Mishima” w reżyserii Paula Schradera. Film jest stylizowaną, fabularyzowaną relacją z czterech etapów życia słynnego japońskiego pisarza XX w. – Yukio Mishimy.
Partita No.2 for Solo Cello (2010)
Kompozytor: Philip Glass
Wykonanie: Matt Haimovitz
Utwór został premierowo wykonany w Peabody Essex Museum w Salem (stan Massachusetts) w 2017 roku.
Chaconnes I & II from Partita for Solo Violin (2011)
Kompozytor: Philip Glass
Wykonanie: Tim Fain
Spotkałem się z Timem Fainem podczas trasy koncertowej „The Book of Longing”, na którą składały się wieczory z poezją Leonarda Cohena. W tym utworze wszyscy instrumentaliści mieli części solowe. Krótko po tej trasie Tim poprosił mnie o skomponowanie dla niego solowej muzyki skrzypcowej. Szybko się zgodziłem. Będąc pod dużym wrażeniem jego umiejętności i sposobu interpretacji moich kompozycji, zdecydowałem się na siedmioczęściowy utwór. Pomyślałem o tym jako o particie (nazwa inspirowana muzyką Bacha na instrument klawiszowy solo i skrzypce solo). Muzyka tamtych czasów obejmowała części taneczne, często chaconny, które przedstawiały praktykę kompozycyjną. To, co zainspirowało mnie w tych utworach, to fakt, że pozwalały kompozytorowi zaprezentować różnorodną muzykę skomponowaną w ramach ogólnej struktury. Zacząłem pracować nad pierwszymi trzema częściami. Podzieliłem chaconnę na dwie części oddzielone kilkoma innymi fragmentami. W ten sposób tematy można było wprowadzić, odłożyć na bok i ponownie wprowadzić do utworu. Szukałem struktury, która byłaby zarówno ekspansywna, jak i ściśle połączona – Philipp Glass.
The Orchard (1992)
Kompozytor: Philip Glass
Wykonanie: Tim Fain, Matt Haimovitz i Maki Namekawa
Kompozycja została stworzona dla” sztuki „The Screens, napisanej przez francuskiego dramaturga Jeana Geneta. W 1989 r. Joanne Akalaitis wyreżyserowała przekład Paula Schmidta w Guthrie Theater w Minneapolis z oryginalną muzyką Philipa Glassa i Foday Musa Suso.
Pendulum (2010)
Kompozytor: Philip Glass
Wykonanie: Tim Fain, Matt Haimovitz i Maki Namekawa
Muzyka do Pendulum została po raz pierwszy zaprezentowana jako zlecenie na 90-lecie Amerykańskiego Stowarzyszenia Wolności Obywatelskich w 2010 roku. Pierwotnie stanowiła jednoczęściowy utwór na skrzypce, wiolonczelę i fortepian. Miała być kompozycją stylistycznie energetyczną i brawurową. Niedawno pracowałem z Timem Fainem, nad aranżacją na skrzypce i fortepian. Duch dzieła i jego nazwa pozostały takie same - Philip Glass.
Filharmonia na czas festiwalu sama stanie się obiektem artystycznym zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Na elewacji budynku będzie można zobaczyć różnobarwne plamy, minimalistyczne miraże czy pulsujące światłem kształty – bryła Filharmonii po raz pierwszy rozbłyśnie w taki sposób. Hol natomiast zamieni się w miejsce prezentacji mappingowej instalacji, która oprócz doznań estetycznych będzie również przekazywać cenne informacje festiwalowym gościom. Atrakcyjną oprawę wizualną otrzymają także koncerty i wystawy odbywające się w ramach MDF Festival.
Autorzy oprawy wizualno-świetlnej wydarzeń oraz wizualizacji na fasadzie budynku Filharmonii: Pani Pawlosky i Bartosz Wójcicki (Pushka Studio).
DZIEŃ 3 - 21 września (piątek)
VIBRANT FORM. LECTURE
Wystawy otwarte w godz.10:00-17:00 i w trakcie wydarzeń festiwalowych.
Panel dyskusyjny poświęcony zagadnieniom współczesnego designu Prowadzący: Radosław Gajda – wykładowca akademicki i założyciel wideobloga „Architecture is a good idea” Goście zaproszeni do dyskusji: Trine Blicher Folmer z duńskiego studia architektonicznego „Getto”, Tomasz Sachanowicz – wykładowca Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, założyciel strony i bloga „Architektura w Szczecinie”
Partner: Duński Instytut Kultury
Panel dyskusyjny „Trwałość, użyteczność, piękno i co dalej?” zostanie poświęcony zagadnieniom współczesnego designu. Poprowadzi go Radosław Gajda – wykładowca akademicki, architekt i urbanista, założyciel najbardziej popularnego w Polsce wideobloga o architekturze i sztuce „Architecture is a good idea”. Wśród gości zaproszonych do dyskusji znajdą się: Trine Blicher Folmer z duńskiego studia architektonicznego „Getto” oraz Tomasz Sachanowicz - wykładowca Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, architekt, założyciel strony i bloga „Architektura w Szczecinie”. Panel dyskusyjny będzie doskonałą okazją do konfrontacji wiedzy i poglądów dotyczących kierunku rozwoju współczesnego designu, a także próbą uchwycenia aktualnego stanu w tej dziedzinie.
Partnerem panelu dyskusyjnego jest Duński Instytut Kultury.
Filharmonia na czas festiwalu sama stanie się obiektem artystycznym zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Na elewacji budynku będzie można zobaczyć różnobarwne plamy, minimalistyczne miraże czy pulsujące światłem kształty – bryła Filharmonii po raz pierwszy rozbłyśnie w taki sposób. Hol natomiast zamieni się w miejsce prezentacji mappingowej instalacji, która oprócz doznań estetycznych będzie również przekazywać cenne informacje festiwalowym gościom. Atrakcyjną oprawę wizualną otrzymają także koncerty i wystawy odbywające się w ramach MDF Festival.
Autorzy oprawy wizualno-świetlnej wydarzeń oraz wizualizacji na fasadzie budynku Filharmonii: Pani Pawlosky i Bartosz Wójcicki (Pushka Studio).
Jakie efekty dźwiękowe można uzyskać poprzez zapętlenie tworzonych na żywo kompozycji, a czasem nawet inspirowanych podpowiedziami słuchaczy? Będzie można dowiedzieć się więcej na ten temat podczas występu niezwykle barwnej osobowości – Beardymana, jednego z najlepszych beatboxerów na świecie, wyróżniającego się ogromnymi możliwościami dźwiękowymi i wizualnymi.
Występ Beardymana
Beardyman to artysta specjalizujący się w beatboxingu, zapętlaniu dźwięków i tworzeniu kompozycji na żywo, nierzadko inspirowanych podpowiedziami odbiorców. W ramach Festiwalu MDF artysta da improwizowany występ łączący różnorodne gatunki muzyczne. Końcowa część koncertu przybierze formę setu didżejskiego, w którym artysta połączy wszystkie sekwencje dźwiękowe z każdego gatunku muzycznego. Wszystko co będzie się działo na scenie oraz dźwięki tworzone na żywo będą rejestrowane przez kamery i wyświetlane na ścianie holu głównego Filharmonii. Beardyman to dwukrotny brytyjski mistrz Beatboxu, pseudo-DJ, super gwiazda YouTube’a, producent.
„Król dźwięku i szafarz bitu” – tak Radio BBC mówi o Beardymanie. W 2006 roku po raz pierwszy wziął udział w Mistrzostwach Wielkiej Brytanii Beatboxu, które wygrał. Rok później znów był bezkonkurencyjny! W 2008 roku został poproszony o zostanie jurorem w tych mistrzostwach, ponieważ nikt nie chciał z nim rywalizować. Beardyman to nie tylko beatboxer, to także świetny wokalista, artysta kabaretowy i DJ. W ostatnim wywiadzie dla British DJ Mag powiedział: „Jestem artystą komediowym, po części beatboxerem, częściowo pseudo didżejem, a po części producentem utworów na żywo”. Beardyman dodaje szczyptę humoru do swoich setów, wprowadzając widownię w wyjątkowy nastrój. Używając specjalnie zaprojektowanych urządzeń elektronicznych (BEARDYTRON_5000), tworzy pętle sampli wokalnych, generując prawdziwą bombę taneczną. Jego koncerty często zamieniają się w regularne imprezy z muzyką inspirowaną drum’n’basem, dubstepem, a nawet techno.
DZIEŃ 4 - 22 września (sobota)
CREATIVE FORM. WORKSHOPS
Wystawy otwarte w godz.10:00-17:00 i w trakcie wydarzeń festiwalowych.
Warsztaty dla dzieci Autorka utworu na instrumenty: Dominika Sobkowiak Prowadzący: KODA Kids
Wstęp bezpłatny po dokonaniu wcześniejszej rejestracji (liczba miejsc ograniczona)
Głównym zadaniem dzieci, biorących udział w warsztatach, będzie wykonanie instrumentów z materiałów recyklingowych. Z uwagi na publiczną debatę, dotyczącą ochrony środowiska, Filharmonia w Szczecinie zaplanowała użycie właśnie opakowań wielokrotnego użytku jako głównego materiału plastycznego. Stworzone przez dzieci instrumenty z opakowań wielokrotnego użytku, posłużą do wspólnego wykonania kompozycji, napisanej przez Dominikę Sobkowiak specjalnie na potrzeby projektu. Instrumenty będą testowane w różnych miejscach budynku filharmonii, co pobudzi wyobraźnię dzieci i uwrażliwi je na otaczającą przestrzeń. Warsztaty tego typu rozwijają twórcze myślenie i pozwalają zrozumieć najmłodszym niełatwe zagadnienia związane z akustyką i brzmieniem przestrzennym.
Grupa KODA Kids specjalizuje się w warsztatach dla dzieci z zakresu szeroko pojętej architektury i projektowania. Od kilku lat KODA Kids stara się poszerzać dziecięcą wrażliwość i kierować uwagę najmłodszych na odkodowywanie przestrzeni, prowadząc warsztaty architektoniczne. Grupę reprezentują: Aleksandra Rus, Katarzyna Zwolak i Edyta Waszak, absolwentki Politechniki Szczecińskiej na kierunku Architektura i Urbanistyka, które zajmują się prowadzeniem warsztatów architektonicznych dla dzieci i młodzieży, a także prowadzą własną pracownię architektoniczną. W ramach edukacji grupa KODA Kids zrealizowała warsztaty m.in.:
• na festiwalu Kids Love Design (2012-2014 r.) we współpracy z fundacją Artmosphere,
• w Trafostacji Sztuki w Szczecinie (2014 r.),
• w Pałacu Młodzieży w Szczecinie (2015 r.),
• na festiwalu Westival (2013-2016 r.) organizowanym przez SARP,
• w galerii „Tworzę się” we współpracy ze stowarzyszeniem Media Dizajn i stowarzyszeniem Las Sztuki,
• na festiwalu Gdynia Design Days (2016 i 2017 r.).
Grupa przeprowadziła także warsztaty designu z tworzenia maskotki Filharmonii w Szczecinie (2018 r.).
Warsztaty dla absolwentów uczelni artystycznych lub kierunków: architektura, wzornictwo (warsztaty tylko w języku angielskim) Prowadząca: Trine Blicher Folmer z duńskiego studia architektonicznego „Getto”
Wstęp bezpłatny po dokonaniu wcześniejszej rejestracji.
Celem warsztatów jest m.in. budowanie zaangażowanej społeczności twórców, którzy aktywnie i świadomie podejmują działania, zmierzające do poprawy jakości otaczającej ich przestrzeni miejskiej. Uczestnicy warsztatów zostaną m.in. zabrani na spacer ulicami Szczecina, podczas którego wspólnie określą potrzeby miasta związane z daną przestrzenią, a także możliwe rozwiązania i ulepszenia. Zajęcia poprowadzi Trine Blicher Folmer – znana duńska architekt i właścicielka studia Getto, zajmującego się trzema aspektami planowania miasta: fizycznym, społecznym i mentalnym.
Czy jesteś ciekawy swojego miasta, jego tożsamości i wszystkiego pomiędzy? Co widzimy? Co czujemy? Odpowiedzi znajdziemy w trakcie warsztatu, podczas którego zbudujemy fizyczne marzenia na temat Szczecina. Spacerując po mieście, poczujemy przestrzenie i życie toczące się między budynkami. Przeszukamy i odwiedzimy skryte miejsca, które posiadają własny potencjał i stawiają własne wyzwania. Przetłumaczymy wrażenia ze spaceru na propozycje architektoniczne lub interwencje dla wybranych przestrzeni miejskich. „Sense Szczecin – building dreams for your city” to warsztaty twórcze, ukierunkowane na proces, podczas którego zbudujemy fizyczne modele w małej skali z różnych materiałów. Dzięki temu w nowy sposób stworzymy więzi między miastem a człowiekiem poprzez: zmysły, formę i funkcję.
Uwaga! Warsztaty będą prowadzone tylko w języku angielskim.
Dzieło stworzone specjalnie na MUSIC.DESIGN.FORM Festival w ramach zamówienia kompozytorskiego Kompozytorzy: Aleksandra Garbal, Alicja Gronau, Aleksander Kościów, Artur Kroschel, Monika Kędziora, Magdalena Cynk, Olga Hans, Sławomir Zamuszko, Artur Cieślak, Janusz Stalmierski Wykonawcy: FeelHarmony Quintet (Anna Wojnowicz-Drężek – flet, Izabela Kokosińska – obój, Bogusław Jakubowski – klarnet, Edyta Moroz – fagot, Katarzyna Sułkowska – róg) Prowadząca: Agata Kolasińska Wizualizacje: Pani Pawlosky
„Nawigator – muzyczny logotyp miasta” to dzieło stworzone w ramach zamówienia kompozytorskiego, specjalnie na MUSIC.DESIGN.FORM Festival, przedstawiające dźwiękowe logotypy największych szczecińskich placów. Koncert przeznaczony jest dla dzieci od lat 6.
Czy wiecie, jak brzmi Plac Grunwaldzki? Czy wszystkie szczecińskie place brzmią tak samo, czy każdy inaczej? I czy zastanawialiście się kiedyś, jak wyglądałby wielki, kolorowy insekt dyrygujący Placem Rodła?
Po raz pierwszy koncert rodzinny odbędzie się w sali kameralnej Filharmonii, która za sprawą multimedialnej scenografii stanie się najbardziej kolorowym miejscem na Ziemi. Zobaczycie i usłyszycie dźwięki znanych Wam doskonale dziesięciu szczecińskich placów, na których niespodziewanie wylądował statek kosmiczny!
Projekt scenografii oraz wizualizacje zrealizowała Pani Pawlosky – znana szczecińska artystka wizualna. Do współpracy zaprosiła Martę Madej, której najprawdziwszy statek kosmiczny zostanie na żywo zmapowany z rzutnika przez Panią Pawlosky.
Nawigatorem tego wyjątkowego wydarzenia będzie Agata Kolasińska, która zgodnie z tradycją włączy naszych najmłodszych słuchaczy w lądowanie na planecie Szczecin.
Dźwięki każdego z placów skomponowało aż dziesięciu kompozytorów, każdy z innego miasta – Aleksandra Garbal, Alicja Gronau, Aleksander Kościów, Artur Kroschel, Monika Kędziora, Magdalena Cynk, Olga Hans, Sławomir Zamuszko, Artur Cieślak i Janusz Stalmierski, czyli autor sławnego hejnału Szczecina.
Dźwiękowe logotypy szczecińskich placów zagrają muzycy FeelHarmony Quintet w składzie: Anna Wojnowicz-Drężek – flet, Izabela Kokosińska – obój, Bogusław Jakubowski – klarnet, Edyta Moroz – fagot i Katarzyna Sułkowska – róg.
Z uwagi na niespotykany dotąd charakter wydarzenia koncert zostanie zagrany dwukrotnie – o godz. 16.00 i 18.00. To będzie huczne rozpoczęcie sezonu EduFilharmonii, więc nie może Was tam zabraknąć.
Dzieło stworzone specjalnie na MUSIC.DESIGN.FORM Festival w ramach zamówienia kompozytorskiego Kompozytorzy: Aleksandra Garbal, Alicja Gronau, Aleksander Kościów, Artur Kroschel, Monika Kędziora, Magdalena Cynk, Olga Hans, Sławomir Zamuszko, Artur Cieślak, Janusz Stalmierski Wykonawcy: FeelHarmony Quintet (Anna Wojnowicz-Drężek – flet, Izabela Kokosińska – obój, Bogusław Jakubowski – klarnet, Edyta Moroz – fagot, Katarzyna Sułkowska – róg) Prowadząca: Agata Kolasińska Wizualizacje: Pani Pawlosky
„Nawigator – muzyczny logotyp miasta” to dzieło stworzone w ramach zamówienia kompozytorskiego, specjalnie na MUSIC.DESIGN.FORM Festival, przedstawiające dźwiękowe logotypy największych szczecińskich placów. Koncert przeznaczony jest dla dzieci od lat 6.
Czy wiecie, jak brzmi Plac Grunwaldzki? Czy wszystkie szczecińskie place brzmią tak samo, czy każdy inaczej? I czy zastanawialiście się kiedyś, jak wyglądałby wielki, kolorowy insekt dyrygujący Placem Rodła?
Po raz pierwszy koncert rodzinny odbędzie się w sali kameralnej Filharmonii, która za sprawą multimedialnej scenografii stanie się najbardziej kolorowym miejscem na Ziemi. Zobaczycie i usłyszycie dźwięki znanych Wam doskonale dziesięciu szczecińskich placów, na których niespodziewanie wylądował statek kosmiczny!
Projekt scenografii oraz wizualizacje zrealizowała Pani Pawlosky – znana szczecińska artystka wizualna. Do współpracy zaprosiła Martę Madej, której najprawdziwszy statek kosmiczny zostanie na żywo zmapowany z rzutnika przez Panią Pawlosky.
Nawigatorem tego wyjątkowego wydarzenia będzie Agata Kolasińska, która zgodnie z tradycją włączy naszych najmłodszych słuchaczy w lądowanie na planecie Szczecin.
Dźwięki każdego z placów skomponowało aż dziesięciu kompozytorów, każdy z innego miasta – Aleksandra Garbal, Alicja Gronau, Aleksander Kościów, Artur Kroschel, Monika Kędziora, Magdalena Cynk, Olga Hans, Sławomir Zamuszko, Artur Cieślak i Janusz Stalmierski, czyli autor sławnego hejnału Szczecina.
Dźwiękowe logotypy szczecińskich placów zagrają muzycy FeelHarmony Quintet w składzie: Anna Wojnowicz-Drężek – flet, Izabela Kokosińska – obój, Bogusław Jakubowski – klarnet, Edyta Moroz – fagot i Katarzyna Sułkowska – róg.
Z uwagi na niespotykany dotąd charakter wydarzenia koncert zostanie zagrany dwukrotnie – o godz. 16.00 i 18.00. To będzie huczne rozpoczęcie sezonu EduFilharmonii, więc nie może Was tam zabraknąć.
Filharmonia na czas festiwalu sama stanie się obiektem artystycznym zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Na elewacji budynku będzie można zobaczyć różnobarwne plamy, minimalistyczne miraże czy pulsujące światłem kształty – bryła Filharmonii po raz pierwszy rozbłyśnie w taki sposób. Hol natomiast zamieni się w miejsce prezentacji mappingowej instalacji, która oprócz doznań estetycznych będzie również przekazywać cenne informacje festiwalowym gościom. Atrakcyjną oprawę wizualną otrzymają także koncerty i wystawy odbywające się w ramach MDF Festival.
Autorzy oprawy wizualno-świetlnej wydarzeń oraz wizualizacji na fasadzie budynku Filharmonii: Pani Pawlosky i Bartosz Wójcicki (Pushka Studio).
Hellfish Rombanka Soundsystem Hachiwari TV Finał warsztatów didżejskich, prowadzenie Szymon Karpierz
Podczas afterparty w szczecińskim Klubie K4 na gości czekają: Hellfish, Rombanka Soundsystem i Hachiwari TV. Swoje umiejętności zaprezentują również uczestnicy warsztatów didżejskich prowadzonych przez Szymona Karpierza, szczecińskiego didżeja i radiowca.
Hellfish (Julian Cobb) – jeden z najważniejszych producentów taneczno-eksperymentalnej muzyki elektronicznej powyżej 160 bpm. Muzyczna aktywność artysty obejmująca hardcore i breakbeat jest niemal tak samo długa jak historia owych gatunków. Od 1992 r. dostarcza on soundsystemową pożywkę najwyższej jakości wszędzie tam, gdzie pojawia się kultura rave w mocniejszych odmianach. Od tego czasu Hellfish powołał do życia ciekawe muzyczne zjawiska, które cieszą się zainteresowaniem do dnia dzisiejszego. Udało mu się także wypracować niepowtarzalny i niepodrabialny styl tworzonej muzyki. W historii najcięższych odmian elektroniki zapisał się także jako wydawca i promotor, powołując do życia legendarną oficynę wydawniczą Deathchant.
Rombanka Soundsystem – najstarszy breakcore’owy kolektyw w Polsce i jeden z najstarszych nieprzerwanie działających w Europie. Kolektyw został założony 2007 r. w Szczecinie i zrzesza producentów, didżejów, promotorów kultury D.i.Y. zorientowanych na najcięższe odmiany muzyki elektronicznej, jak: breakcore, hardcore, experimental. Grupa zajmuje się uspołecznianiem muzycznych treści pod szyldem Turn It Off Recordz oraz organizacją imprez, zarówno tych oficjalnych, w klubach na terenie całego kraju i znacznej części Starego Kontynentu, jak i nielegalnych free parties oraz tekniwali.
Hachiwari TV – projekt multimedialny, którego podstawą są generowane w czasie rzeczywistym wizualizacje bez udziału komputera. Obejmuje zjawiska spontanicznej syntezy obrazu ruchomego. Projekt zakłada syntezę i transmisję powstałego obrazu na miejscu „akcji”, dochowując w ten sposób wierności antycznym założeniom jedności czasu, miejsca i wydarzeń – podobnie jak starożytna komedia i tragedia, rozgrywająca się przed oczami widowni. Tutaj medium jest telewizor, który emituje niespotykane konfiguracje form, barw i natężeń ruchomej wizji. Stają się one narzędziem osobistego wyzwolenia widza z kajdanów skojarzeń i uwarunkowań percepcji. Uważny odbiorca dostrzeże wyłaniający się z potoku pól magnetycznych wątek osobistej historii, wzywający go do dalszej eksploracji.
DZIEŃ 5 - 23 września (niedziela)
EXPERIMENTAL FORM. MUSIC
Wystawy otwarte w godz.10:00-17:00 i w trakcie wydarzeń festiwalowych.
Dźwięki symfoniczne, elektroniczne i wyjątkowa scenografia, a także wizualizacja świetlna złożą się na kilka dzieł finałowych spiętych tytułem „Dimensions of Music Form”.
„The Sound of Szczecin”
Utwór jest efektem wyjątkowej akcji, która została przeprowadzona w Szczecinie. W kwietniu ulice miasta przemierzały specjalne oznakowane auta prowadzone przez znanych szczecinian, m.in.: muzyków, aktorów, dziennikarzy, przedstawicieli placówek kulturalnych. W samochodach znajdowały się urządzenia zapisujące geodane z jazdy, które zostały następnie przekształcone na kody binarne, a te – w kody muzyczne. W efekcie powstał ponad ośmiogodzinny materiał bazowy, zawierający dość przypadkowe dźwięki, utrzymane w fakturze jednogłosowej. Spośród wielu pojawiających się motywów dźwiękowych autor aranżacji i orkiestracji utworu – Mateusz Czarnowski wybrał 20 najciekawszych i na nich oparł trzon utworu. W taki sposób powstało dzieło „The Sound of Szczecin”, które premierowo wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod batutą Rune Bergmanna oraz synth-popowa grupa Apparatjik. Będzie to niepowtarzalna okazja, aby usłyszeć jak brzmi Szczecin.
„A Heroine for our time – the artist Julia Pastrana”
Koncert będzie światową prapremierą orkiestrowej wersji utworu „Heroine of our time”. Został on oparty na materiale muzycznym do opery o tragicznym życiu meksykańskiej artystki cyrkowej Julii Pastrana – słynnej kobiecie z brodą, która była atrakcją XIX-wiecznej Europy. Historia o losie i samotności bohaterki zostanie opowiedziana muzycznymi obrazami tworzonymi przez: grupę Apparatjik, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie pod batutą Rune Bergmanna.
Apparatjik – skandynawski zespół znany ze swojego awangardowego podejścia do brzmienia synth-popowego. Aktualnie tworzą go: Magne Furuholmen, członek i założyciel zespołu „A-ha” (gitarzysta i klawiszowiec), Jonas Bjerre z duńskiego zespołu rockowego „Mew” (wokalista i gitarzysta) oraz Martin Terefe (perkusista i producent). Wszystkich członków zespołu łączy nie tylko unikalne brzmienie, ale również sposób podejścia do możliwości wyrazu artystycznego, m.in. poprzez sztuki wizualne, o czym będzie można przekonać się podczas tego wyjątkowego koncertu-przedstawienia.
BUIKA (María Concepción Balboa Buika) – piosenkarka, kompozytorka, producentka własnych albumów i poetka w jednym. Urodziła się w Hiszpanii na Majorce, ale pochodzi z plemienia Bubi z Gwinei Równikowej. Należy do tych artystów, którzy pomagają budować wielokulturowe i wielowymiarowe struktury sztuki. Oscyluje pomiędzy różnymi gatunkami muzyki: jazzem, soulem, reggae, afro beatem i r'n'b, doprawiając je charakterystycznym akcentem flamenco. Artystka podczas koncertu wcieli się w rolę głównej bohaterki muzycznej opowieści – Julii Pastrany.
Filharmonia na czas festiwalu sama stanie się obiektem artystycznym zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Na elewacji budynku będzie można zobaczyć różnobarwne plamy, minimalistyczne miraże czy pulsujące światłem kształty – bryła Filharmonii po raz pierwszy rozbłyśnie w taki sposób. Hol natomiast zamieni się w miejsce prezentacji mappingowej instalacji, która oprócz doznań estetycznych będzie również przekazywać cenne informacje festiwalowym gościom. Atrakcyjną oprawę wizualną otrzymają także koncerty i wystawy odbywające się w ramach MDF Festival.
Autorzy oprawy wizualno-świetlnej wydarzeń oraz wizualizacji na fasadzie budynku Filharmonii: Pani Pawlosky i Bartosz Wójcicki (Pushka Studio).